فینگرجوینت-چیست

فینگرجوینت چه نوع چوبی است و چه کاربردهایی دارد؟

فینگرجوینت بهترین انتخاب برای تولید مصنوعات چوبی

 

ورق های چوبی  فینگرجوینت (اتصال بند انگشتی) به پنل هایی متشکل از تکه های کوچک چوب که در لبه های عرضی آنها شیارهای خاص شانه ای شکلی ایجاد شده است گفته می شود . به کمک این شیارها ، تکه ها بصورت پازل وار و کاملا یکنواخت و یکپارچه به هم متصل می شوند.

این شیارها براساس نوع و اندازه تکه چوب ها و پنل نهایی که ساخته خواهد شد می توانند شکل های مختلفی اعم از مثلثی ، مستظیلی یا نیم دایره ذاشته باشذ . هرچه این شیارها یکنواخت تر و با ظرافت و دقت بیشتری ایجاد شوند استحکام و پیوستگی بهتری خواهد داشت  .

ایجاد این شیارها به با ابزارهای خاص و روش های مختلفی صورت می گیرد . در تولید انبوه پنل های فینگرجوینت در کارخانه های بزرگ از ماشین آلات و دستگاه های اتوماتیک پیشرفته ای استفاده می شود ولی در کارگاه های کوچک تر براساس نیاز صنعت کار با ابزارآلات نیمه اتوماتیک و یا ابزارهای دستی ساده می توان تولید این ورق ها پرداخت .

 

 about finger joint panel
فروش-ظروف-تولید-شده-ورق-فینگر-جوینت

ورق های فینگرجوینت یکی از زیباترین و درعین حال مقاوم ترین ورق های موجود در صنعت چوب هستند.

بهترین مزیتی که برای آنها می توان قائل شد این است که تکه چوب های باقیمانده از پروسه های تولیدی که سابقا بعنوان ضایعات و ساخت ذغال درنظر گرفته می شدند اکنون کارایی خاصی پیدا می کنند . و با در کنار هم چیده شدن، تبدیل به پنل هایی با کیفیت و کاربردی می شوند.

 

فینگرجوینت ها غالبا از انواع چوب های کاج ، راش ، بلوط، ساپلی ، گردو و یا ترکیب آنها با هم ساخته می شود .

 

گفته می شود که استفاده از پنل های فینگرجوینت از دهه 90 میلادی و از کشور ژاپن متدوال شده است .
ولی اکنون در تمامی کشورهای صنعتی از این روش تولیدی و این محصول استفاده می شود . تولید فینگرجوینت در حال حاضر به روش های دستی ، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در حال انجام است .
و ماشین آلات اتوماتیک تولید فینگرجوینت پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدل های اولیه داشته اند.
در روش تولید این ورقها چون از تکه های کوچک چوب استفاده می شود.  لذا تنش های موجود در حجم چوب ها که معمولا با آزاد شدن خود ، ایجاد ترک یا شکستگی می کنند از بین رفته و استحکام و پایداری خوبی به محصول نهایی می دهند.

 

فروش-ظروف-چوبی -فینگرجوینت
ساختار پنل یا ورق فینگر جوینت

مزایای دیگر استفاده از این نوع ورق های چوبی

 

یکی دیگر از مزایای فینگرجوینت  این است که چون 99% پنل آن از چوب طبیعی ساخته شده است. لذا از نظر بهداشتی و سلامت انسانی نیز مورد تایید مراجع بهداشتی است .
در عوض ورق هایی از جنس MDF یا لترون یا سه لایی بعلت اینکه در تولید آنها از خمیر یا ذرات ریز چوب به همراه مواد شیمیایی سمی از جمله فرمالدهید ،  استفاده شده است.  به هیچ وجه مناسب ساخت ظروف مرتبط با مواد غذایی نمی باشد.

 

(فرمالدهید در صورت کاربرد غیر اصولی  به دلیل جنب و جوش بالای مولکولی بسیار سریع در فضا متصاعد می شود. سمی بودن و سرطان زا بودن این گاز سبب شده تا به ماده ای خطرناک در ایجاد تومورهای سرطانی تبدیل گردد. لذا  مجامع بهداشتی جهانی منجمله مرکز جهانی تحقیقات سرطان IRAC فرانسه آنرا جز مواد خطرناک برای سلامتی انسان بر شمرده است. )

 

لازم به ذکر است یک درصد باقیمانده پنل های فینگرجوینت ، چسب چوب که محلولی  پایه آب است می باشد.
با این وصف ورق های فینگرجوینت  مناسب تولید  ظروف زیبا و با کیفیت و مستحکمی هستند .

 

fingerjoint-panel-sale-in-tehran
ظروف چوبی تولید شده با پنل فینگرجوینت
درضمن ورق های فینگر بعلت استفاده از چوب خالص ، قابلیت رنگ پذیری خوبی دارند.
معمولا برای جلای بیشتر و نمایش بافت طبیعی چوب و از طرفی مراقب از عدم ایجاد مشکلاتی مثل بادکردگی یا تجمع قارچ و باکتری (که درمجاورت رطوبت به وجود می آیند) آنها را با یک لایه نازک روغن جلا و آب گریز پوشش می دهند.

 

مراحل تولید پنل های فینگر جوینت عبارت است از رطوبت زدایی ،برش کاری ، شانه کاری ، چسب زنی ، پرس کاری ، رنده کاری  و برش نهایی که به توضیح مختصر هرکدام از این پروسه ها می پردازیم .

 

  • در پروسه رطوبت زدایی تکه های چوب درون کوره های مخصوص تحت دما و جریان هوای گردشی قرار داده می شود تا میزان رطوبت داخل بافت آنها حدود 10 درصد کاهش پیدا کند . با کاهش رطوبت ، از بروز مشکلاتی مانند کج و دفرمه شدن ، تجمع باکتری و کپک زدگی به حداقل ممکن می رسد .
  • در پروسه برش کاری ، لبه های تکه های چوب بریده و تخت می گردد و در ضمن ضخامت آنها نیز سایز می گردد.
  • در پروسه شانه کاری ، دندانه های لبه کار یا مقطع کناری با ابزار مخصوص ایجاد می گردند .
  • در پروسه چسب زنی ، دندانه های شانه ای ایجاد شده در مرحله قبل آغشته به چسب چوب پایه آب می گردد.
  • در پروسه پرس کاری ، قطعات از ناحیه دندانه های شانه ای داخل هم قرار می گیرند و به کمک اعمال نیروی پرس و تحت دما و زمان مشخص داخل هم محکم شده و ورق های فینگرجوینت اولیه تولید می شوند.
  • در پروسه رنده کاری به کمک دستگاه خاص  که در اصطلاح “گندگی” نیز نامیده می شود . دوسطح رو و پشت ورق یکنواخت شده و ضخامت سرتاسری یکسانی در کل سطح ورق ایجاد می شود.
  • در پروسه برش کاری نهایی نیز سر و ته ورق ها بریده شده و پنل هایی با طول و عرض مشخص ایجاد می گردد .
که جهت کسب اطلاعات دقیق و کامل راجع فرایندهای تولیدی فوق می توانید از جستجوی  گوگل استفاده نمایید.

 

در آخر توجه داشته باشید هیچ کدام از ظروف چوبی که رنگ یا جلا داده شدند بعنوان ظروف سرو داغ استفاده نمی شوند . و در صورت نیاز به این کار حتما از یک لایه کاغذ سرو استفاده شود. توصیه اکید می شود برای سرو داغ غذاهایی مثل استیک ، سیب زمینی سرخ کرده و غیره حتما از ظروف شیشه ای یا سنگی استفاده گردد.

 

 

تعدادی از محصولات تولید شده با فینگرجوینت توسط پایاعمده :

 

ظرف چوبی سرو استیک و پیتزا (فینگرجوینت)

 

ظرف چوبی سرو استیک و پیتزا (فینگرجوینت)

 

تخته سرو پیتزا مدل پارویی

تهیه و تدوین :    پایا عمده  

X