شستن ظطوف چوبی بامبو

نحوه شستشوی ظروف چوبی

چگونه ظروف چوبی را شستشو و تمیز کنیم

شستشوی ظروف چوبی یکی از دغدغه های مصرف کنندگان بوده که با دنبال کردن مراحل زیر به ساده تvین شکل می توان آنرا انجام داد .

ظروف چوبی به منزل یا محل کار شما جلوه زیبا و زنده ای از طبیعت می دهند . این ظروف هزاران سال است که توسط انسان ها استفاده می شود و هم اکنون نیز جزء بهترین و سالم ترین وسایل مورد استفاده بشری است که طرفداران بیشماری دارد.

با مطالعه و اجرا توصیه های این مطلب می توانید عمر و زیبایی لوازم چوبی ( بخصوص ظروف چوبی ) خود را برای سالیان دراز تامین نمایید.

تجربه نشان داده که عوامل زیر بیشترین تاثیر را در آسیب دیدن ظروف چوبی دارد .

  • رطوبت بیش از حد مجاز
  • دمای بیش از حد مجاز
  • مواد شیمیایی
  • مواد غذایی باقیمانده و خشک شده روی سطح چوب
  • نور مستقیم خورشید
  • وسایل نوک تیز مانند چاقو و چنگال

برای جلوگیری از بروز این  مشکلات و به حداقل رساندن آسیب ها ، سطح روی چوب توسط رنگ های  مخصوص پوشش دهی می شوند که برای ظروف چوبی می بایست از حتما از مواد غیرشمیایی استفاده نمود و بهترین انتخاب روغن های سخت کننده گیاهی مخصوص برندهای اروپایی است. که در تمام محصولات چوبی تولید پایاعمده از آن استفاده می گردد.

مراحل شستشو و محافظت از ظروف چوبی پایاعمده

اگر ظروف تان بعد از مصرف کثیف شده و نیاز به شستشو دارد مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

  • شستشو و خشک کردن

بهترین محلول شستشوی ظروف چوبی آب ولرم و چند قطره مایع ظرفشویی است . می توانید ظرف را با سطح دست یا یک اسفنج نرم یا قسمت غیرساینده اسکاچ شستشو دهید . دقت کنید که کل زمان شستشو را درطی چند ثانیه انجام دهید و ظرف را هم به آرامی و بدون فشار بیش حد شستشو کنید . بلافاصله با همان آب ولرم آبکشی نموده و با یک دستمال حوله ای نرم به آرامی خشک نمایید.

سپس روی آب چکان سینک ظرفشویی یا روی کابینت چند ساعت بگذارید تا در تماس با جریان هوا کاملا خشک شود.

مواد شیمیایی مثل محلول های ضد عفونی کننده شیمیایی یا وایتکس آسیب جدی به ظروف وارد می کند.

ظروف بامبو
نحوه شستشوی ظروف بامبو

گرما یکی دیگر از دشمنان اصلی  ظروف چوبی است ، زیرا افزایش دما می تواند باعث تاب خوردن و ترک خوردن چوب می شود.

اکیدا تاکید می شود هیچ ظرف چوبی را در مایکروویو ، فر یا ماشین های ظرفشویی قرار ندهید.  درضمن غذاهای خیلی داغ مانند سوپ یا چای خیلی داغ  نیز به پوشش ظروف چوبی آسیب می زند  لذا اگر میخواهید مواد غذایی را در ظروف چوبی سرو نمایید حتما وقتی خیلی داغ هستند در ظرف غیرفلزی دیگری ریخته و وقتی به دمای نزدیک به دمای خوردن رسید داخل ظروف چوبی ریخته و میل نمایید.

در تخته های سرو پیتزا ، همیشه مابین صفحه چوبی و پیتزای داغ یک لایه مقوای بهداشتی بنام سینگل قرار داده می شود.

لازم به ذکر است پوشش گیاهی ظروف چوبی پایاعمده تا 70 درجه سانتی گراد به مدت 4 ساعت مداوم را بدون هیچ واکنش شیمیایی تحمل می کند.

ظروف چوبی
عدم استفاده از ماشین لباسشویی و ماکروویو برای طروف چوبی
  • ضدعفونی کردن

بعد از مدتی استفاده از ظروف چوبی اگر احساس کردید که آلوده شده اند و احتمالا  آنها باکتری یا میکروب دارند به دو روش ساده می توانید آنها را ضدعفونی کنید اول اینکه یک عدد لیموترش را از وسط بریده و به آرامی روی سطح چوب مالش داده و با فشار مختصر دست اجازه دهید آب لیمو روی سطح جریان پیدا کند یا اینکه ترکیبی با نسبت یک فنجان آب و 3 قاشق غذاخوری سرکه سفید تهیه کرده و بر روی سطح چوب اسپری کرده و با یک دستمال نرم کل سطح را آغشته نمایید . بعد از چند دقیقه ظرف را آبکشی کرده و مانند مرحله اول با آب ولرم و مایع ظرفشویی شسشو و خشک نمایید.

ضدعفونی ظروف چوبی بامبو
ضدعفونی کردن ظروف چوبی با لیمو
  • روغن کاری کردن

متناسب با میزان مصرف ظروف چوبی و شستشوی مداوم آنها در طولانی مدت پوشش گیاهی روی سطح کمرنگ یا کاملا پاک می شود که در این حالت عایق سطح ظرف ضعیف شده یا از بین رفته است و احتمال دارد رطوبت وارد بافت چوب شده و باعث تغییر شکل یا ترک خوردن آن شود ضمن اینکه شفافیت و زیبایی سطح چوب نیز کاهش پیدا نموده است در این مرحله لازم است پوشش سطح مجددا احیا شود برای این کار توصیه می شود از فروشگاه های معتبر وسایل چوبی “روغن گیاهی مخصوص چوب با گرید ظروف غذایی ” را تهیه کرده و مقداری از آن را با کف دست یا یک دستمال بدون پرز به سطح چوب مالیده و یک شبانه روز بگذارید کاملا خشک شود. .

ما استفاده از روغن های متداول خوراکی را برای این کار توصیه نمی کنیم ولی درصورت عدم دسترسی به روغن مخصوص نامبرده می توانید موقتا از روغن برزک یا نارگیل یا کنجد تصفیه شده استفاده نمایید .

کاسه بامبو
روغن زدن به ظروف چوبی
  • نگهداری در جای خشک و خنک

نکته بعدی اینجاست که روی ظروف چوبی خاص مثل تخته سرو پیتزا چیزی را با چاقو برش ندهید تا سطح روی آنها آسیب نبیند . در فست فودی ها معمولا پیتزای داغ را روی تخته کار برش داده و سپس روی تخته سرو پیتزا یک کاغد سینگل قرار داده و در نهایت پیتزا را روی آن گذاشته و تحویل مشتری می نمایند.

و در نهایت اینکه قرار گرفتن همه ظروف بخصوص چوبی ها در معرض نور بیش از حد خورشید به زیبایی و کیفیت آنها آسیب می زند لذا توصیه می شود ظروف چوبی را پس از استفاده در یک محیط تاریک و خنک مانند داخل کابینت نگهداری نمایید.

X