رنگ ضدآب چوب

پوشش آب گریز چوب (ضد آب)

پوشش آب گریز چوب (ضد آب) چیست و چقدر راجع آن اطلاعات دارید؟

استفاده از چوب و ظروف چوبی قدمتی به اندازه طول حیات بشری دارد و از دیرباز متداول ترین و دسترس ترین ماده مورد استفاده انسان ها بوده است.
از دیرباز ظروف چوبی با توجه به داشتن مزایای بی شمار ،  محدودیت هایی نیز داشته اند.  مثلا  چوب خام به راحتی رطوبت را جذب کرده و در مجاورت هوا محل رشد و تجمع انواع باکتری ، میکروب ، ویروس و حشرات موذی در بافت چوب می باشد . از طرفی بدلیل همان رطوبت مشکلاتی اعم از ترک خوردن ، تاب برداشتن و پیچش ، پوسیدن و پوک شدن در نیز در بر دارند .
برای رفع این قبیل مشکلات همیشه سعی شده از موادی مثل روغن ها و پوشش آب گریز یا ضد آب چوب استفاده شود.
نکته بسیار مهم این است که ظروف چوبی را نمی توان برای همیشه به اصطلاح ضد آب کرد و نام “آب گریز” برای آن مناسب تر بنظر می رسد که می توانید مطلب تهیه شده در این خصوص را از طریق این لینک در قسمت وبلاگ و مقالات سایت پایاعمده مطالعه فرمایید .
پوشش آب گریز یا ضد آب چوب
همه ظروف تولید شده در پایا عمده دارای پوشش گیاهی آب گریز یا ضدآب هستند .
نکته بسیار مهم دیگر این است که رنگ های صنعتی شیمیایی براق متداول مانند سیلر ، کیلر ،  پلی استر و نیم آستر که در وسایل چوبی مثل مبل ، کمد و غیره استفاده می شوند سرطان زا بوده و برای سلامتی بسیار مضر می باشد و  به هیچ وجه و با هیچ توجیهی نباید برای ظروف چوبی که مستقیما با مواد غذایی در ارتباط هستند  استفاده شوند .
متاسفانه با توجه به اینکه نظارتی قانونی برای این موضوع در ایران وجود ندارد عده ای تولید کننده ناآگاه یا سودجو بعلت قیمت پایین و یا در دسترس بودن، از این مواد شیمیایی مضر در محصولات چوبی حوزه مواد غذایی استفاده می کنند .
رنگ شیمیایی مضر برای سلامتی
سیلر و کیلر و نیم پلی استر برای سلامتی مضر هستند
اکنون به معرفی اجمالی پوشش آب گریز چوب (ضد آب) طبیعی و سالم متداولی که از دیرباز برای زیبایی ، جلاء و رفع مشکلات یادشده برای انواع مصنوعات چوبی غذایی استفاده می شدند می پردازیم .
1- انواع روغن های طبیعی و گیاهی مانند روغن نارگیل ، روغن زیتون ، روغن آفتابگردان ، روغن کنجد ، روغن گردو ، روغن برزک ( روغن دانه های کتان ) .
روغن های طبیعی و گیاهی دارای مشکلات و محدودیت های نیز هستند که برای مثال به موارد فوق می توان اشاره کرد :‌ روغن های طبیعی زمان بسیار زیادی برای خشک شدن نیاز دارند و معمولا در حین استفاده دست را چرب می کنند ، گرد و خاک روی خود جمع می کنند وچون نمی توانند عمیق به بافت چوب نفوذ کنند در مجاورت آب ، بخصوص آب گرم پاک و زدوده می شوند .
2- واکس طبیعی چوب که ترکیب روغن برزک و موم عسل می باشد . یک پوشش آب گریز بوده  در قسمت وبلاگ سایت پایا عمده ( از طریق این لینک) به توضیح کامل و نحوه اجرای آن پرداخته ایم .
3- استفاده از رنگ طبیعی لاک الکل که در مطلب جداگانه ای در قست وبلاگ سایت پایا عمده ( از طریق این لینک ) به توضیح کامل آن و نحوه ترکیب و استفاده پرداخته ایم .
4- رنگ های صنعتی پایه گیاهی ، این رنگ ها که با پیشرفت علوم شیمی و پلیمر بدست آمده اند پایه گیاهی داشته پوشش آب گریز  بوده و به راحتی و باکیفیت بسیار عالی قابل اجرا برروی همه ظروف چوبی بوده و هیچگونه ضرری برای سلامتی مصرف کننده نداشته ودارای استانداردهای سخت گیرانه بین المللی بوده و دارای بهترین کیفیت ، جلاء و ماندگاری هستند .
تنها محدودیت استفاده از این نوع رنگ قیمت بسیار بالای آنهاست که گاهی قیمت فقط رنگ یک محصول چوبی بیشتر از قیمت چوب و فرایند تولید آن در می آید.
برندهای معتبر خارجی از پوشش های گیاهی در حال حاضر داخل کشور وارد شده و توسط فروشندگان معتبر درحال توزیع می باشد.

 

پایا عمده در تولید کلیه ظروف وتجهیزات چوبی خود از ” پوشش آب گریز چوب (ضد آب) کاملا گیاهی ” استفاده می نماید.

جهت مشاهده محصولات متنوع  ظروف و تجهیزات چوبی پایا عمده

محصولات چوبی پایاعمده
پایاعمده تولید کننده ظروف چوبی
X